Napsali o nás

Slávnostný benefičný koncert priniesol nevšedný umelecký zážitok

Diela W. A. Mozarta, F. Schuberta, A. Dvořáka, G. Verdiho a ďalších hudobných velikánov zazneli v sobotu 17. mája o 19.30 hodine v kostole Božieho milosrdenstva vo Výčapoch-Opatovciach. Na koncerte, ktorý sa isto stal kultúrnou udalosťou roka v našej obci, sa predstavili sólista Opery SND Daniel Čapkovič a mladá talentovaná speváčka Patrícia Janečková, ktorých sprevádzal orchester Camerata Janáček pod vedením hlavného dirigenta Opery SND Rastislava Štúra. Bol to nielen výnimočný umelecký hudobný ale aj vizálny zážitok, keďže náš kostol sa zmenil na koncertnú sálu, kde nechýbalo pódium, reflektory a kamery. Celý koncert si mohli pozrieť diváci v priamom prenose aj v Televízii Lux. Medzi hosťami boli okrem iných aj nitriansky diecécny biskup Viliam Judák, podpredseda NSK Ladislav Marenčák a riaditeľ DAB Ján Greššo. Nechýbali starostovia okolitých obcí a ďalší čestní hostia. Veľká vďaka patrí nielen umelcom ale aj obecnému a farskému úradu, sponzorom, organizátorom, dobrovoľníkom a samozrejme aj všetkým návštevníkom, ktorí svojím dobrovoľným vstupným prispeli na dofinancovanie stavby kostola. Ešte raz ďakujeme!

Stanislav Horák

Moravskoslezský deník, 15. 4. 2009

Letošní rok je v Rakousku vyhlášen Rokem Josepha Haydna. Důvodem, proč si příznivci klasické hudby ještě více než kdy jindy připomínají hudební odkaz tohoto významného skladatele, je dvě stě let, která uplynula od jeho smrti. V rámci roku se koná řada výstav a koncertů, na nichž mimo jiné zazní všech sto sedm skladatelových symfonií. Součástí akcí, které se konají k poctě velkého skladatele, je i vznik nahrávky jeho tří klavírních koncertů.

Přestože sólistkou koncertů je vídeňská klavíristka Nataša Veljkovič, nevzniká nahrávka ve Vídni, ale v Ostravě. Nataša Veljkovič se totiž rozhodla natočit CD s komorním orchestrem Camerata Janáček, a to i přesto, že se tyto koncerty obvykle hrají se symfonickým orchestrem.

„S Cameratou Janáček jsem již v minulosti spolupracovala, hrála jsem s nimi Mendelssohnův Koncert a moll,“ zdůvodňuje svůj výběr Nataša Veljkovič. „Spolupráce byla výborná, je to opravdu dobrý soubor, a navíc jeho vedoucí Pavel Doležal je příjemný člověk. Chtěla jsem se s členy souboru znovu setkat, znovu si s nimi zahrát. Proto jsem je vybrala a doporučila firmě Gramola Vídeň.“

Nahrávka vznikne ve dvou termínech během dubna a května v sále Janáčkovy filharmonie; realizuje ji Český rozhlas Ostrava, hudebním režisérem je Paolo Gatto.

Moravskoslezský deník, 10. 12. 2008

Před deseti lety založilo několik členů Janáčkovy filharmonie Ostrava komorní soubor, pro nějž zvolilo název Camerata Janáček. Po celou dobu existence vede orchestr koncertní mistr Janáčkovy filharmonie Pavel Doležal.

"Rozhodnutí dát dohromady komorní orchestr není otázkou okamžiku. Má láska ke komorní hudbě se zrodila velmi dávno, již ve studijních letech, kdy jsem poprvé s nesmírným obdivem a úžasem poslouchal strhující koncert Slovenského komorního orchestru pod vedením Bohdana Warchala. Tehdy se ve mně zrodilo obrovské nadšení pro komořinu a sen hrát v komorním orchestru," vysvětluje Pavel Doležal důvody vzniku Cameraty Janáček...

Jiří Macháček - Protimluv 1-2/2007

... Při poslechu zaujmou především některé detaily v interpretaci, volby tempových změn, které v podání ostravského souboru například u Mozarta ozvláštňují zejména slavná divertimenta, rozhodující jsou i nuance dynamických změn, podtrhl bych zejména závěrečné pizzicatové téma z Presta Divertimenta F dur ... Sám považuji za vydařené provedení Presta z Divertimenta F dur, a to pro souhru i výraz – tedy patřičnou muzikálnost, která je jedním z kladů tohoto mladého orchestru, který vystupuje nejen doma, ale i v zahraničí, například v Rakousku, Německu, Itálii a jinde.

Radim Bačuvčík, Olomouc.cz - 24. 3. 2006

... Ke spolupráci na svém jubilejním koncertě si Stanislav Macura vybral ostravský komorní smyčcový orchestr Camerata Janáček, jehož členy jsou přední hráči Janáčkovy filharmonie. Dojem z koncertu potvrdil výbornou pověst, která se o tomto souboru šíří: intonačně i rytmicky precizní souhra vytvořila nezbytný základ k výrazově a dynamicky bohatému pojetí všech tří skladeb, které na koncertě zazněly. Příjemný zvuk jednotlivých nástrojových skupin smyčcového ansámblu se výtečně snoubil s akustikou Slavnostního sálu Klášterního Hradiska, kde se koncert konal, a nabídl tak zcela zaplněnému auditoriu skutečně pozoruhodný hudební zážitek. ...

Jana Adámková, Deník, 30. 9. 2004

Minulý týden v utery byl v Opavě zahájen nový ambiciózní projekt - první ročník Svatováclavského hudebního festivalu. V časovém rozmezí mezi dvěma státními svátky se každý den uskuteční v některém z moravskoslezských měst jeden z festivalových koncertů. Hned úvodní večer, který také uzavíral Bezručovu Opavu, posluchače přesvědčil, že s novým festivalem je třeba počítat. V opavském kostele sv. Vojtěcha se představil komorní orchestr Camerata Janáček s uměleckým vedoucím Pavlem Doležalem a sopranistka Martina Janková (koncert se stejným programem se konal o den dříve na Janáčkově konzervatoři v Ostravě) s repertoárem orientovaným převážně na hudbu klasicismu. Jedinou výjimku tvořila úvodní Sukova Meditace na staročeský chorál Svatý Václave, která symbolicky zahájila nejen opavsky kon¬cert, ale celý festivalový maratón. Orchestr hned od počátku zaujal v soustředěném projevu vytříbeným smyslem pro zvukovou barvu, další jeho kvality se potvrdily v Myslivečkově Sinfonii C dur, propracované do všech jemných stylových detailů. Očekávaným vrcholem večera se stalo účinkovaní mladé sopranistky Martiny Jankové. Tato absolventka Ostravské univerzity a Basilejské akademie, která v současné době působí v curyšské opeře, publikum nadchla ve dvou Mozartových koncertních áriích ,,Ach, lo previdi (K 272) a ,,Bella mia fiamma, addio (K 528). Její lehký, pohyblivý a průzračný soprán nenechal posluchače na pochybách, ze měli možnost slyšet vynikající pěvkyni s mezinárodním renomé. Závěr večera patřil znovu orchestru Camerata Janáček, který představil jednu ze symfonii belgického klasicistního autora Petra (Pierra) van Maldere. Na koncerte úspěšně uvedena Symfonie č. 20 C dur uzavřela první z festivalových večerů, které budou ale pokračovat na různých místech Moravskoslezského kraje.

V Praze dne 23. dubna 2001 - Václav Hudeček

Hudeček

S velkým potěšením jsem vystoupil s orchestrem Camerata Janáček, který pokládám za jeden z nejlepších v České republice. Jedná se o soubor mladých muzikantů, kteří hrají s chutí a na nejvyšší umělecké úrovni. Jsem přesvědčen, že jejich koncerty budou vždy ozdobou sezóny, kdekoliv se objeví.

V Praze dne 24. dubna 2001 - prof. Václav Riedlbauch

Camerata Janáček je velmi perspektivní komorní orchestr. Nepracuje sice příliš dlouho, ale své kvality osvědčil při mnohých významných příležitostech v České republice i v zahraničí.

Česká filharmonie

Měl jsem možnost sledovat růst tělesa a na základě svých zkušeností bych ho rád pozval v sezóně 2002/2003 do cyklu koncertů České filharmonie ve Dvořákově síni Rudolfína v Praze. Je to, jak známo, prestižní pódium, proto pozvání samo o sobě může být tím nejlepším doporučením orchestru Camerata Janáček i pro eventuální zájem zahraničních partnerů.

El diario de Ávila (Španělské turné, podzim 2000)

...Hudebníci ze Sřední Evropy, kromě svých nepochybných profesionálních kvalit, zanechali vynikající dojem zdařilým provedením brilantního programu, který představoval pomyslnou cestu od čisté hudby proslulého J.S.Bacha k impresionistickému stylu J.Turiny, od virtuozity Boccheriniho k energickým partiturám B.Bartóka...

Harmonie (Koncert na pražském mezinárodním festivalu Struny podzimu,2001)

...ostravský orchestr Camerata Janáček příjemně překvapil v eklektické Symfonii C dur v Čechách neznámého Pierra van Maldera a v Mozartově Divertimentu F dur K 137 výbornou souhrou a krásným zvukem...

 
© 2008. All rights reserved. Contact: admin@cameratajanacek.cz. Login.